.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سیگنال وزیر صمت به بازار خودرو
در سایه نوسانات نرخ دلار، تحرکات دلالان و نبود تناسب بین عرضه و تقاضا، بازار خودرو در هفته‌های گذشته در وضعیت غیرعادی به سر می‌برد. در این شرایط خبر‌هایی درخصوص گسترده‌تر شدن سفره واردات خودرو مطرح شده که این مساله بر کاهش التهابات بازار موثر است. همچنین وزیر صمت نیز ضمن اشاره به اینکه به زودی شاهد ورود اولین خودرو‌های وارداتی به کشور خواهیم بود، پیش‌بینی کرد با وارد شدن خودرو‌ها در کنار عرضه خودرو‌های داخلی، التهابات اخیر بازار خودرو کاهش خواهد یافت؛ این در حالیست که اعلام شده وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو برنامه‌های متعددی دارد که به زودی اعلام می‌شود.
سیگنال وزیر صمت به بازار خودرو

جوان آنلاین: سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت ضمن اشاره به اینکه از زمان نهایی شدن آیین‌نامه واردات، فرآیند‌های بسیار سریع انجام شد، اظهار کرد: شهریور ماه امسال آیین‌نامه واردات خودرو در دولت مصوب شد و به صحن مجلس رفت، مجلس ایرادات قانونی بدان وارد کرد که در نهایت پس از رفع ایرادات وارده، آبان ماه آیین‌نامه واردات خودرو نهایی شد و بر همین اساس به‌زودی شاهد ورود خودرو‌ها خواهیم بود. وی افزود: فرآیند واردات خودروها، در مرحله اجرایی است و ثبت سفارش‌ها نهایی شده و واردات در حال انجام است.

 

سفره گسترده واردات خودرو

همانطور برخی کارشناسان معتقدند، التهاب فعلی بازار خودرو، با وارد شدن خودرو‌های خارجی در کنار افزایش عرضه تولید و عرضه خودرو‌های داخلی، کاهش پیدا خواهد کرد. این در حالیست که سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این رابطه، از برنامه‌ریزی وزارت صمت در قالب چند برنامه متعدد برای تنظیم بازار خودرو خبر داده که به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

همچنین این مقام مسئول در رابطه با موضوع واردات خودرو اعلام کرده است: برای واردات ٢٠٠ هزار دستگاه خودرو ظرف ۶ ماه آینده برنامه‌ریزی شده است که در سه ماهه باقیمانده تا پایان امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تامین می‌شود. تحویل خودرو‌ها در دو بازه سه و شش ماهه خواهد بود.

 

توقف افزایش قیمت خودرو؟

 

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: وقتی کالایی وجود ندارد و کمیاب می‌شود، طبیعی است که قیمت‌ها به همین گونه بازی کند و تنش در بازار خودرو بالاخص حاشیه بازار وجود داشته باشد؛ بنابراین وقتی خودرو به میزان لازم نیست، این مساله وجود دارد و شاهدیم قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود.

 

علی جدی با اشاره به تاثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت‌ها گفت: هنوز خودرو وارد نشده تا بر بازار تاثیر بگذارد. درواقع باید اول خودرو وارد و عرضه شود و مردم آن را در بازار ببینند و بعد گفت حال خودرو وارد شده و باید دید چه تاثیری می‌گذارد.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت باید در واردات خودرو تسریع کند، اظهار کرد: نکته بعدی این است که اگر قیمت دلار نیز تغییر کند در بخشی از این موضوع تاثیرگذار خواهد بود.

 

او گفت: تا زمانی‌که عرضه و تقاضا به تعادل نرسد، این مشکل همیشه وجود خواهد داشته و دیده‌ایم که وجود هم داشته است. جدی عنوان کرد: برای اصلاح این شرایط باید تولید افزایش پیدا کرده و واردات نیز حتما انجام شود تا بخشی از محل واردات و بخشی نیز از افزایش تولید جبران شود؛ بنابراین وقتی عرضه افزایش یابد دیگر کالایی کمیاب نمی‌شود و وقتی در دسترس همه باشد تا تهیه کنند خود به خود حاشیه بازار ایجاد نمی‌شود و عکس‌العملی هم نشان نمی‌دهد.

 

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این موضوعات باید حل شود، گفت: اگر مشکلات حوزه خودرو حل نشود هر زمان ممکن است این اتفاقات رخ دهد و به خاطر اینکه میزان نیاز امروز برای خرید در دسترس نیست، دلال‌ها بازار را بالا و پایین کنند.

 

گرانی‌های بی ضابطه خودرو

 

در حالی که قیمت کوئیک ۲۰ روز گذشته حدود ۲۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شد، نرخ آن ۲۸۰ میلیون تومان شد. تیبا صندوق‌دار نیز از ۱۹۸ میلیون تومان به حدود ۲۸۲ میلیون رسید. همچنین قیمت خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در کارخانه ۱۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شد در بورس کالا ۳۵۰ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت شاهین نیز از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۲۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین نرخ کوئیک ۲۸۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۱، ۲۵۰ میلیون تومان، تیبا ۲۸۲ میلیون تومان، تیبا ۲، ۲۸۸ میلیون تومان و دنا پلاس ۷۰۰ میلیون تومان شد.

 

کارشناسان البته افزایش نرخ دلار را نیز بر گرانی‌های غیرمنطقی خودرو در بازار آزاد تاثیرگذار می‌دانند. با توجه به عقبگرد یک کانالی نرخ دلار در معاملات روز گذشته و سیگنال‌های مثبت در فضای بین المللی باید دید قیمت‌ها در این بازار دستخوش چه تغیراتی می‌شوند.

 

البته در این میان افزایش تولیدات خودروسازان و جبران زیان‌های ناشی از قیمت گذاری دستوری که چند ماهی است با ورود خودرو به بورس کالا شاهد آن بوده ایم نیز می‌تواند بر وضعیت بازار خودرو تاثیرگذار باشد. ابراهیم مددیان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تبریز در این باره با بیان اینکه خودروسازان با این افزایش نرخ از زیان‌دهی خارج می‌شوند، گفت: یکی از الزامات مهم تعادل در قیمت خودرو، افزایش تولید است و در غیر این صورت اگر قیمت خودرو از ۲۰۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان برسد، اما خودروسازان نتواند خودرو نسبت به تقاضای بازار عرضه کند تردید نداشته باشید باز هم شاهد افزایش نرخ خودرو خواهیم بود. باید دید برنامه‌های وزرات صمت برای تنظیم بازار خودرو که قرار است به زودی اعلام شود، تا چه میزان بر قیمت‌ها در بازار تاثیر می‌گذارد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.